Pages

Thursday, June 23, 2011

Jepun - Gyne

  • Title: ギネ
  • Title (romaji): Gyne
  • Tagline: 産婦人科の女たち
  • Tagline (romaji): Sanfujinka no Onna Tachi
  • Format: Renzoku
  • Genre: Medical, legal
  • Episodes: 9
  • Viewership ratings: 11.7 (Kanto)
  • Broadcast network: NTV
  • Broadcast period: 2009-Oct-14 to 2009-Dec-09
  • Air time: Wednesday 22:00
  • Theme songs:
    • Opening theme: My measure by lecca
    • Ending theme: Tsunaidete by RYTHEM

Sinopsis Hiragi Nachi ialah seorang doktor Gyne di unit O&G di sebuah hospital universiti. Nachi sudah bertugas selama 5 tahun sebagai doktor bedah C-section di wad bersalin. Dia dihantui trauma yg menyebabkan dia akan berusaha dengan gigih utk menyelamatkan nyawa pesakit.

kawan-kawan saya ramai yg bekerja sebagai doktor.
ada yg belajar di UK,US, Australia, Rusia dan Indonesia.
semua akan kembali ke Malaysia utk memulakan tugas sbg doktor pelatih.

saya selalu lihat status FB kawan-kawan doktor saya :
"O&G is hell" , "kerja di O&G sgt teruk. tak sabar tunggu posting seterusnya" , dll

bila saya tengok cerita ni baru saya faham kenapa mereka mengeluh dan menyamakan unit O&G dgn neraka.

ya..! mmg teruk. 

lagi-lagi bila bertugas di bilik bersalin.
kalau ada komplikasi, lagi bertambah risiko ketika bersalin.

saya baru tahu rupanya tidak ramai ibu yg mati semasa bersalin.
kalau ada kes, selalunya kerana kehilangan darah dlm jumlah yg terlalu banyak.
sebab itu dalam Islam, ibu yg mati melahirkan anak, tergolong sbg jihad.

masa tengok cerita ni,mmg sedih.
sakitnya masa melahirkan anak, hanya orang tu shj yg tahu mcm mana rasanya.

ada ibu yg tahu anak yg akan dilahirkan cacat,tetap ingin terus melahirkan, walaupun suami paksa supaya menggugurkan.
ada ibu yg tahu walaupun dia ada penyakit kronik dan kemungkinan akan mati selepas bersalin, tetap mahu teruskan niatnya utk memberi peluang kepada anak supaya dapat melihat dunia selepas 9 bulan di dalam kandungan.

indahnya hubungan ibu dan anak.. :)

sebab itulah kita mesti menghargai jasa ibu dan ayah kita.
kena selalu mendoakan mereka.

berbalik kpd cerita Gyne, siapa2 yg ingin melihat indahnya saat mengandung & bersalin silalah tonton cerita ini.

dpt tambah ilmu sedikit tentang O&G pun ok lah.kan?

Selamat Menonton..!

p/s:saya belum ada pengalaman.insya Allah akan sampai masanya..

No comments:

Post a Comment