Pages

Tuesday, September 27, 2011

Jepun - Tax Investigation Agency@Nasake no Onna


  • Title: ナサケの女
  • Title (romaji): Nasake no Onna
  • Tagline: 〜国税局査察官〜 / Tax Investigation Agency
  • Format: Renzoku
  • Genre: Crime
  • Episodes: 8
  • Viewership ratings: 13.7%
  • Broadcast network: TV Asahi
Sinopsis:

Matsudaira Matsuko, penyiasat cukai dari kawasan pedalaman dipanggil berkerja di bahagian penyiasatan cukai Tokyo. Beliau membantu pasukannya utk menyiasat pihak-pihak yg lari dari membayar cukai.


Mula-mula ingat cerita ni macam Ogun Nobuta..
tapi lain sket sebab yg ni menangkap orang yg lari dari cukai.
Ogun Nobuta pulak berkenaan org yg menyalahguna duit cukai..

kalau nak dibandingkan kedua-dua cerita ni,Ogun Nobuta lebih best!

Tagline cerita ni, siapa yg lari dari cukai tidak layak berjalan di bumi Jepun..
ada kes di mana watak utama berjaya menangkap pelari cukai, tapi ada dialog yg kelakar..

"kenapa perlu bayar cukai,kalau duit cukai dibazirkan dan digunakan oleh org yg tidak bertanggungjawab?"

"walaupun saya tahu perkara tu,kita perlu juga tunaikan tanggungjawab kita utk bayar cukai"..

hahaa...kelakar..
sepatutnya pihak yg menangkap pelari cukai dan pihak yg menangkap penyalahgunaan cukai duduk dlm 1 kementerian..
barulah betul-betul efisien..

kes-kes dalam drama ni tak begitu susah..
tapi masih menarik utk ditonton..
cuma pengakhiran drama ni agak mengecewakan.

pengakhiran yg bagus ialah bila habis episod terakhir, penonton akan berkeluh "aaahhhhh" atau bertanya sesama sendiri "agaknya ada sambungan tak cerita ni? bestlah.rasa nak tengok lagi" ..

kesimpulannya, jangan lari dari membayar cukai..
walaupun kita taktahu kemana duit cukai kita akan pergi..

utk yg bertanggungjawab menggunakan duit cukai,gunalah dgn bijaksana yg mendatangkan hasil kepada setiap pembayar cukai..

janganlah pandai kutip je,tapi tak pandai guna..

Selamat Menonton ..!

p/s: fenomena penyalahgunaan duit zakat pulak menjadi-jadi.mungkin pengarah patut buat cerita begini di Malaysia..tapi pengarah Malaysia buat cerita tak habis mengkaji.. sebab tu selalu sgt drama kena kritik teruk..

No comments:

Post a Comment