Pages

Thursday, January 19, 2012

Jepun - Around 40

  • Title: アラウンド40
  • Title (English): Around 40
  • Tagline: 注文の多いオンナたち / Chumon no Oi Onna-tachi / Demanding Women
  • Format: Renzoku
  • Genre: Human drama, comedy
  • Episodes: 11
  • Viewership rating: 14.6 (Kanto)
  • Broadcast network: TBS
  • Broadcast period: 2008-Apr-11 to 2008-Jun-20
  • Theme song: Shiawase no Monosashi by Takeuchi Mariya

Sinopsis 
Mengisahkan kehidupan 3 rakan baik yg menghadapi dugaan hidup ketika hampir berumur 40 tahun. Ogata Satoko, seorang doktor psikiatri yg tidak berjumpa jodoh sehinggalah berumur 40 tahun. Morimura Nao, seorang wartawan yg berikrar utk tidak mahu berkahwin dan Takeuchi Mizue, seorang surirumah yg tekda utk berkerja supaya dapat berhubung dgn dunia luar.

Ya, saya belum berumur 40 tahun lagi..! haha
tapi kenapa tetibe tengok drama ni?
sebab ada Amami Yuki dan Otsuka Nene..!
tapi bila dah tgk drama ni, tak menyesal pun beli dan habiskan masa utk tengok..huhu
Siapa kata cerita ni sesuai utk yg berumur 40 tahun je?
yg belum sampai umur tu pun,patut tengok mcm mana nak atasi krisis bila dh nak hampir berusia separuh abad..

Mungkin ada orang bila muda,dia dah alami mcm2 krisis..
bila tua, dia rileks je sebab semua dah settle, dan tunggu ajal menjemput
tapi ada orang,bila dah tua-tua mcm2 masalah yg tak pernah wujud, muncul segedebuk..

masalah tak jumpa jodoh, masalah kerja, masalah keluarga,masalah percintaan,masalah anak2..
mcm2 jenis masalah ada
kat Malaysia ni byknya masalah kesihatan..
bila tgk cerita ni, bagi orang Jepun, kahwin tak penting.
cerai pun dah jadi perkara biasa je.
yg penting, hidup dgn orang yg kita sayang.

bagi kita sendiri yg beragama Islam, kahwin itu sunnah.
cerai itu mendatangkan kemarahan Allah.
mungkin mesej agama takde dlm cerita ni, tapi mesej kehidupan mmg byk.

semua boleh jadikan rujukan.
perhubungan suami isteri, yg penting komunikasi.
perkahwinan kalau dibuat tanpa berfikir panjang, menyebabkan hidup tak bahgia
perhubungan percintaan, tak kesah usia berbeza, yg penting hormat,jgn pentingkan diri, bertolak ansur..
oh..ya..
bila tgk cerita ni,watak hero seorang yg mementingkan keseimbangan ekologi..
guna chopstik sendiri
padam lampu
tidur awal utk elakkan pembaziran elektrik..
dan mcm2 lagi

bila cerita pasal dr psikiatri dan clinical psychologist, mestilah ada kes-kes yg dia selesaikan.
itu pun seronok jugak nak tgk..

apa-apa pun,yg paling penting mesti ada KOMUNIKASI dalam perhubungan..

Selamat Menonton..!

No comments:

Post a Comment