Pages

Friday, March 9, 2012

Jepun - Call Center no Koibito

  • Title: コールセンターの恋人
  • Title (romaji): Call Center no Koibito
  • Format: Renzoku
  • Genre: Comedy
  • Episodes: 10
  • Viewership rating: 6.1 (Kanto)
  • Broadcast network: TV Asahi
  • Broadcast period: 2009-Jul-03 to 2009-Sep-11
  • Theme song: Arigato by Sonar Pocket
    • Insert song: Wakaitte Subarashii by Maki Michiru (槇みちる) 
Sinopsis: 

Tokura Wataru, berkerja di TV Shopping Company di Tokyo. Walaubagaimanapun dia dipindahkan ke pusat perkhidmatan pelanggan yg terletak jauh di pedalaman setelah menimbulkan kemarahan penyampai terkenal di syarikat tersebut.Di situ dia berkenalan dengan Aoyama Kyoko, yg sangat mahir dalam menguruskan aduan pelanggan.

Best jugak sekali-sekala layan cerita yg pelik-pelik mcm ni..
sebelum ni ada jugak cerita pasal TV shopping dlm drama Hero..
tapi takdelah terperinci macam ni..

Bila tgk produk-produk yg dijual, mmg kelakar..
ada ke kamera sampai 100juta pixel?
mmg ada produk pelik, contohnya lampu suluh yg boleh cas secara manual..
Mcm di Malaysia, dulu TV shopping sgt famous iaitu rancangan Quantum Showcase..
tapi sekarang ni yg famous ialah jual barang secara online..
TV shopping ni mmg ada byk baik dan buruk..
boleh jadi kena tipu, contohnya order  brg lain,dpt brg lain..
tapi pereka produk TV shopping selalunya kena kreatif
kena reka benda yg tak jual dekat kedai-kedai biasa
harga pun kena kompetitif..

berbalik pada cerita ni, perkara utama yg ditonjolkan ialah aduan pelanggan
kalau kitalah, mmg tak sanggup nak kerja bahagian perkhidmatan pelanggan ni
org yg betul-betul sabar je boleh kerja kat sini
lagi satu kena pandai ambil hati pelanggan..
kdg2 kena puji pelanggan dan wujudkan perhubungan secara tak langsung walaupun kita tak pernah jumpa pelanggan tu..

sebenarnya yg lebih penting,
seorang pekerja perkhidmatan pelanggan mesti cuba meletakkan diri mereka di tempat pelanggan supaya dpt rasa apa yg pelanggan alami..
lepas tu tak boleh tinggi diri,cakap kasar..
kena minta maaf dan beri tunjuk ajar jika ada sesuatu yg pelanggan tak faham..
mmg susah..!

walau dekat mana kita berkerja,semua ciri-ciri yg ada pada pekerja perkhidmatan pelanggan tu kena ada pada setiap manusia yg lain..
contohnya majikan dgn staf, ibu dengan anak, kawan sesama kawan, dan sbgnya..

tak rugi pun kalau kita ada sifat-sifat pekerja perkhidmatan pelanggan..
Budi bahasa tu kan budaya kita..

Selamat Menonton..!

No comments:

Post a Comment