Pages

Thursday, March 29, 2012

Jepun - Erai Tokoro ni Totsuide Shimatta!

  • Title: エラいところに嫁いでしまった!
  • Title (romaji): Erai Tokoro ni Totsuide Shimatta!
  • Also known as: I've Been Married To Hell! / Oh! My Mother in Law!
  • Format: Renzoku
  • Genre: Comedy
  • Episodes: 9
  • Viewership ratings: 12.67
  • Broadcast network: TV Asahi
  • Broadcast period: 2007-Jan-11 to 2007-Mar-08
  • Air time: Thursday 21:00
  • Theme song: Yanawarabaa - Haikei, ( )( )-san aka Haikei, maru-maru-san, やなわらばー -『拝啓○○さん』 
Sinopsis:
Mengisahkan seorang wartawan bebas, Kimiko yg berkahwin dengan Isojirou, dari keluarga tradisional Jepun berusaha utk menjadi menantu yg baik kepada keluarga mertuanya.

Bila tgk drama ni, teringat heroin berlakon dlm Gokusen dan suka lelaki yg jadi suami dia dlm cerita drama ni. Akhirnya dpt berkahwin walaupun dlm drama lain..haha

Cerita ni mmg kelakar..
mak mertua dia sgtlah positif dan bersangka baik dgn menantunya
suaminya pulak sangat naif,berterus terang..dan agak bodoh..
mmg kelakar sebab dialah yg byk mencetuskan masalah 
ayah mertua tak ckp byk..hanya ckp "em,em" byk kali..haha

bila terlalu byk tradisi yg perlu dijaga, takut2 ada yg terguris hati sebab tak mampu nak ikut..
bila jadi mcm ni, anak-anak pun dah malas nak balik rumah keluarga sebab dianggap menyusahkan..
kalau balik pun sebab terpaksa..

mujurlah dlm agama Islam takde tradisi yg mengarut2 mcm tu
mungkin wujud tradisi pelik-pelik dlm masyarakat melayu dahulu..
tapi lama-lama sebab dah tak mampu nak jaga, tradisi pun byk dah hilang ditelan zaman

walau apa pun yg terjadi,suami isteri kenalah ada persefahaman..
jgn fikir bila kita suka sesuatu,pasangan kita pun tentu suka.
kena ada give-and-take.
cumanya dlm cerita ni,takde pun tunjuk si suami pergi ke rumah keluarga perempuan

kita pada masa sekarang adalah hasil didikan ibubapa kita pada masa dahulu.
mungkin ada pengaruh dari luar, tetapi kebanyakannya kita belajar ketika melihat ibubapa kita semasa kita membesar..
sebab itulah walaupun susah nak kekalkan tradisi, adab sopan mesti kena ajar..
ilmu agama pun tak boleh pandang remeh..
sebab 'sakit akhlak' lah semakin byk kejadian membunuh,menculik,lari dari rumah, dan sebagainya..
bentuklah akhlak sejak dari kecil,alah bisa tegar biasa..

Selamat Menonton..!

No comments:

Post a Comment