Pages

Wednesday, June 6, 2012

Jepun - At Home Dad

  • Title: アットホーム・ダッド
  • Title (romaji): At Home Dad
  • Format: Renzoku
  • Genre: Family, Comedy
  • Episodes: 12 + 1 Special
  • Viewership ratings: 16.8 (excluding SP)
  • Broadcast network: Fuji TV
  • Broadcast period: 2004-Apr-13 to 2004-Jun-29
  • Theme song: Asayake no Tabiji by Jackson vibe
    Insert song: Aishite mo Aishitarinai by Fayray
Sinopsis: 

Kazuyuki Yamamura, berkerja di syarikat pengiklanan dan merupakan ketua keluarga serta pencari nafkah bg keluarganya. Dia membeli sebuah rumah dan bangga dengan kareernya yang hebat. Jirannya, Yusuke Sugio, walaubagaimanapun hidup berbeza dgnnnya. Dia merupakan surirumah sepenuh masa dan isterinya berkerja mencari nafkah di syarikat miliknya sendiri. Sehinggalah pada suatu hari, Kazuyuki dipaksa berhenti kerja. Pada masa yg sama, isterinya menerima tawaran perkerjaan. Mereka akhirnya terpaksa bertukar peranan dengan menjadi suami yg menjaga di rumah dan isteri keluar berkerja.

Kalau di Jepun, mungkinlah mereka rasa bangga kalau suami berkerja dan isteri jaga rumah. 
Tapi di Malaysia, ramai je suami yg tidak kerja dan bergantung pada pendapatan isteri..
Lebih-lebih lagi suami yg suka enjoy dan berfoya-foya..

Cerita ni mmg seronok dan setiap episod tu ada benda baru kita boleh belajar tentang kehidupan..
ada ajar memasak, membasuh, jaga anak, kawal kewangan keluarga dan mcm2 lagi..
memang bukan cerita yg sia-sia..

setiap orang ada masalah sendiri, ada ego sendiri..
mcm mana nak atasi ego tu? mmglah susah kalau kita dah biasa kerja dan bangga dengan usaha kita menyara keluarga, tiba-tiba terpaksa berhenti kerja dan duduk rumah jadi suri rumah.. malu oh...
lagi-lagi kena keluar pergi kedai beli barang rumah..
kena join persatuan ibu-ibu..
nanti orang akan tanya "cuti ke hari ini?" 

dlm berumahtangga kena ada tolak ansur
mungkin hari ini kita senang, esok lusa kita terpaksa bergantung hidup pada pasangan kita
walaupun kita rasa malu, kita kena usaha utk terima kenyataan dan cuba menyesuaikan diri dgn keadaan semasa kita..

sebab itu kita jgn berat tulang tolong buat kerja rumah, ambik tau hal berkenaan rumah..
bila kita dh biasa, tak mustahil kita boleh buat sendiri semuanya..

Selamat Menonton..!

p/s: baru balik dari Kelantan sebab ada kenduri..mmg penat giler..tapi best shopping.. rasa rugi plak tak shopping banyak-banyak..huhu..

No comments:

Post a Comment