Pages

Tuesday, July 24, 2012

Jepun - Prisoner

  • Title: プリズナー
  • Title (English): Prisoner
  • Format: Renzoku
  • Genre: Human, suspense
  • Episodes: 5
  • Broadcast network: WOWOW
  • Broadcast period: 2008-Nov-16 to 2008-Dec-14 
Sinopsis:
Drama ini berkisar tentang seorang warga Jepun yg dipenjarakan secara salah di sebuah negara di Asia dan usahanya utk membebaskan diri dari penjara.

Drama ni ada 5 episod shj
Tapi impaknya sgt besar kepada kami yg tidak pernah berpeluang melancong ke luar negara.
ya..kami jadi takut..!

Mmg byk unsur-unsur tidak dijangka,dan yg paling geramnya bila semua 'benda' boleh dibeli dgn duit!
Bila bertuhankan duit, dan kurang pegangan agama, mmg mudahlah maruah dan harga diri dibeli dgn duit..

Budaya merasuah dah jadi mcm darah daging.
nak kerat daging kang mati pulak..
tak payah tengok jauh-jauh, di Malaysia sendiri dah berapa byk yg masuk jel kerana rasuah
itu pun yg ada dlm berita, yg senyap-senyap mungkin lebih banyak
mungkin sebanyak bintang di langit
tapi rasuah bukannya mencerahkan gelap malam seperti bintang, tapi menambah gelap malam!

Berbalik pada drama Prisoner ni, sekurang-kurangnya kita masih mempunyai sifat baik
Kita mudah percaya pada org yg berbuat baik pada kita.
itu nilai murni.
Kita ringan tulang membantu sahabat yg dlm kesusahan.
Walaupun akhirnya malang jatuh bertimpa-timpa, kita tetap dengan sikap baik kita.
itu tidak merugikan..
kita kena percaya, perkara baik yg kita lakukan pasti akan mendapat ganjaran yg baik
begitulah juga sebaliknya..

walau sedalam manapun kita jatuh, jgn mudah menyerah kalah.
hari ini mungkin bukan hari kita, tetapi Allah sudah berjanji setiap perkara baik yg hamba-Nya lakukan, tidak akan lupa dikira dan tidak akan luput sehingga tiba hari pembalasan..

Salam Ramadhan & Selamat Menonton..!

2 comments:

  1. As salam..
    saya jadikan blog puan sbg rujukan untuk mendownload muvie... -.-'

    cuba puan cari cite Satorare, sure gelak..

    ReplyDelete
  2. wasalam..
    terima kasih byk2... :)
    citer 'satorare' saya dh jumpa kat sini..
    http://chauthanh.info/animeDownload/drama/Satorare_%5BJDRAMA%5D.html

    nampaknya kena download la sebab dah ada yg beri suggestion..
    terima kasih... :)

    ReplyDelete