Pages

Thursday, December 27, 2012

Jepun - Odoru Daisousasen

  • Title: 踊る大捜査線
  • Title (romaji): Odoru Daisousasen
  • Also known as: Police Investigation Headquarters / Rhythm and Police / Bayside Shakedown
  • Genre: Comedy, mystery
  • Episodes: 11 episodes, 3 specials, 4 movies
  • Viewership rating: 23.1
  • Broadcast network: Fuji TV
  • Broadcast period: 1997-Jan-07 to 1997-Mar-18
  • Theme song: Love Somebody by Oda Yuji with Maxi Priest
Sinopsis:
Mengisahkan seorang jurujual IT yg mengubah kerjayanya kepada seorang detektif dan menentang birokrasi yg wujud di organisasi polis Jepun.

kali pertama tgk lelaki ni berlakon
cerita ni pun dah lama sgt..tahun 1997..
taktahu kenapa drama-drama lama selalunya rating tinggi.. 

mcm kita yg suka kpd filem-filem arwah Tan Sri P.Ramlee..
org Jepun pun suka pada kualiti drama-drama lama mereka..

secara keseluruhannya, drama yg menarik.
kelakar.. 
seorang polis yg tak suka pada pemisahan antara polis HQ dan polis district 
polis tetap seorang polis walau di bahagian mana pun dia ditempatkan
tugas asalnya utk membantu orang yg teraniaya tidak akan pernah berubah
dari sekecil-kecil budak sehinggalah orang tua, semua tahu job scope seorang polis 

cuma kadang-kadang ada yg dibutakan mati hati
terlupa apa benda sepatutnya yg dia kena buat
apa yg dia kena pertahankan sebenarnya

kalau kita sentiasa prihatin dgn tanggungjawab kita,
semua org kat dunia ni boleh hidup bahagia selamanya.

mmg protokol benda penting
kalau tiada,mmg kucar-kacirlah jadinya
semua buat kerja ikut kepala sendiri
yg mana kita boleh ubah, kita cuba
yg tak boleh ubah, mungkin kita sendiri yg kena berubah kot?

apa-apa pun, jgn pandang rendah orang yg mungkin lebih kecil jawatannya dari kita
boleh jadi jasa baktinya lebih besar dari yg sepatutnya

suka dgn watak Superintendent yg bermuka tegang sentiasa
byk kerja atau nak bagi org gerun?
pekerja keselamatan semua kena muka gerun-gerun ke?huhu


Selamat Menonton..!

No comments:

Post a Comment