Pages

Friday, December 14, 2012

Jepun - Shokojo Seira

  • Title: 小公女セイラ
  • Title (romaji): Shokojo Seira
  • Also known as: A Little Princess
  • Format: Renzoku
  • Episodes: 10
  • Viewership rating: 8.1 (Kanto)
  • Broadcast network: TBS
  • Broadcast period: 2009-Oct-17 to 2009-Dec-19
  • Air time: Saturday 20:00
  • Theme song: Kanashimi wa Kitto by UVERworld
Sinopsis:
Seira dibesarkan di India, tetapi dia dihantar pulang ke Jepun bagi melanjutkan pelajaran di sekolah berasrama elit. Walaupun dia dibesarkan dgn kemewahan, dia seorang yg baik hati, suka membantu. Pengarah di sekolah tersebut membenci Seira walaupun terpaksa melayannya kerana mengharapkan bantuan dari ayahnya yg kaya. Pada harijadinya yg ke-16, ayahnya meninggal dunia dalam 1 kemalangan. Ini menyebabkan Seira tinggal sehelai sepinggang dan dipaksa menjadi hamba di sekolah tersebut bagi meneruskan kehidupan.

sedihhh..........sob..sob...sob...  :'(
dulu masa kecik-kecik pernah terbaca cerita ni dalam manga
tapi yg kelakarnya dlm manga tu, ayah dia hidup dan melombong sampai ke sekolahnya
mmg kelakar kalau jadi betul-betul dalam drama ni..hahaa

realitinya, drama ni mmg ohh..sungguh sedih, dramatik..
memang byk pengajaran jugak dalam drama genre mcm ni..
salah satunya, pendapat yg betul bukan ada 1 je kat dunia ni
kalau ada berbilion orang di dunia, mungkin kita ada berbilion juga pendapat berlainan
sebab itu penceramah motivasi selalunya minta kita raikan perbezaan pendapat setiap orang..
kalau dah jelas benda tu salah dari segi agama, ia tetap salah..

tak perlu menjadi seperti malaikat kerana setiap seorang dari kita yg masih hidup ni ada/pernah buat salah..
yg penting, kita buat baik pada orang,org akan buat baik pada kita
aduh..ckp mmg senang..tapi susahnya nak buat baik..
selalu je ada sifat-sifat setan dlm diri..
astaghfirullahaladzim..
mari kita berubah bersama-sama..in sha Allah..

kita susah nak buat baik pada org yg benci kita kan?
tapi ada org yg boleh buat mcm tu kat dunia ni, kagum tak?

maknanya dunia ni masih ada insan berhati baik tau...

walau apa pun dugaan yg menimpa kita, kita tetap ialah seorang PRINCESS..
terbaik.... :)

Selamat Menonton..!

No comments:

Post a Comment